سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ام.بی.ای یا مدیریت ارشد کسب و کار

از تشکیل وبلاگ حاضر بیش از 10 سال می گذرد؛ وبلاگی که در زمان خود اصلی ترین مرجع مخاطبین و متقاضیان گذراندان دوره ام.بی.ای MBA بود. اما متاسفانه چند سالی است که مطلب جدیدی در آن بارگذاری نشده و کم کم از اذهان رفته است. شاید خالی از لطف نباشد ابتدا  کمی در مورد این دوره مرور داشته باشیم و با به روز نگه داشتن آن دوباره مخاطبان را بازگردانیم.

ام.بی.ای یا مدیریت اجرایی یا مدیریت ارشد کسب و کار، یکی از رشته های پرطرفدار است که نخستین بار در سال 1900 در جهان ظهور کرد. در کشور ما اما دکتر علینقی مشایخی یکی از بزرگان علم مدیریت، رشته MBA را در سال 1378 در دانشگاه صنعتی شریف پایه گذاری کرد. ام.بی.ای  مخفف عبارت لاتین Master of Business Administration می باشد که در ایران نیز به همین نام خوانده می شود و بعضا از آن به عنوان مدیریت اجرایی نیز یاد می شود که به نظر می رسد تعبیر اشتباهی است؛ چراکه مدیریت اجرایی رشته ای متفاوت از ام.بی.ای بوده و در اصطلاح انگلیسی به آن Executive MBA گفته می شود.

رشته MBA امروز در بیش از 20 دانشگاه کشور تدریس می شود و سالانه فارغ التحصیلان پرشماری از این طریق راهی بازار کار می شوند. شاید در گروه رشته، دوره کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی بیشترین شباهت را به رشته MBA داشته باشد. کنکور دانشگاهی رشته MBA شامل دروسی ریاضی 1و2، زبان تخصصی و GMAT میباشد که شاید به دلیل تعداد کم منابع، به ویژه بین فارغ التحصیلان رشته های مهندسی جذابیت دارد و معمولا رقابت قابل توجهی در بین متقاضیان شکل می گیرد. انتخاب این منابع از سوی سیاست گذاران، البته این پیام را منتقل می کند که هدف ارائه دوره MBA بیشتر جذب مهندسی خوانده هایی است که در یک رشته تخصصی فارغ التحصیل شده و دید عمقی پیدا کردند و اکنون با گذراندن دوره ام.بی.ای و تلفیق دانش مدیریتی می توانند اثربخشی بیشتری داشته باشند. به همین دلیل نیز امروز در بازار کار همواره یکی از نیازمندی های هر سازمان فردی فارغ التحصیل رشته ام.بی.ای است.

علاوه بر دانشگاه ها، دوره ام.بی.ای امروز به یکی از پرطرفدار ترین دوره های کاربردی تبدیل شده و مدیران صنایع و صاحبان کسب و کار که چندان زمان برای قبولی در کنکور MBA را ندارند، به گذراندن دوره مدیریت کسب و کار یا ام.بی.ای اقدام می کنند. دانشگاه امیرکبیر یکی از نخستین مراکزی است که اقدام به برگزاری دوره کاربردی و فشرده MBA کرد. پس از آن سازمان ها و موسسات بسیاری دوره مدیریت کسب و کار یا مدیریت اجرایی را در دوره های آموزشی خود گنجاندند و بسیاری دوره ام.بی.ای را از شش ماه تا دوسال ارائه می کنند و مدرک می دهند.

فردی که ام.بی.ای یا ارشد مدیریت کسب و کار را می گیرد، به تعبیری یک آچار فرانسه است که از رشته های متعددی مرتبط با علم مدیریت و اداره کسب و کار آگاه است. رشته هایی همچون بازاریابی، اقتصاد، مدیریت مالی، مدیریت عملیات، برنامه ریزی استراتژیک، حسابداری، مدیریت منابع انسانی و نظیر آن.  البته که برای MBA نزدیک به 30 گرایش مختلف وجود دارد. اما 4 گرایش اصلی ام.بی.ای که دوره آن ها تقریبا در تمامی دانشگاه ها وجود دارد، مدیریت بازاریابی و فروش marketing، مالی Finance، تولید و سیستمهای تولید operation، و منابع انسانی Human Resources می باشد.

در نوشته های بعدی بیشتر در مورد ام.بی.ای یا MBA خواهم گفت...

 


» نظر