سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ام.بی.ای و دانشگاه های ایران

همانطور که گفته شد رشته ام.بی.ای MBA برای اولین در دانشگاه شریف و به همت دکتر مشایخی پایه گذاری شد. امروز اما دانشگاه های مختلف گرایش های متقاوت از MBA  ام.بی.ای ارائه می کنند. رشته ام.بی.ای MBA در دانشگاه شریف به عنوان مرجع ام.بی.ای، دارای 30 واحد اصلی، 6 واحد اصلی-اختیاری، 9 واحد دروس تخصصی-اختیاری و 6 واحد پایان نامه است. بنابراین طی دوره ام.بی.ای در بهترین حالت 5 ترم به طول خواهد انجامید. 7 گرایش تخصصی بازاریابی، رفتارسازمانی و منابع انسانی، عملیات و زنجیره تامین، فناوری، مالی، استراتژی، و سیستم های اطلاعاتی و فناوری اطلاعات وجود دارد. در دانشگاه تهران اما گروه آموزشی ام.بی.ای در سال 1392 آغاز به کار کرد و اکنون در کارشناسی ارشد ام.بی.ای با 4 گرایش و مدیریت اجرایی با دو گرایش دانشجو می پذیرد. این دانشگاه جز کنکور سراسری نیز دانشجو می پذیرد و همچنین دوره های مجازی و کاربردی ام.بی.ای را نیز برگزار می کند.

علاوه بر این دو دانشگاه، ام.بی.ای MBA از طریق کنکور سراسری کارشناسی ارشد، در دانشگاه های دیگری همچون  امیرکبیر، شهید بهشتی، خواجه نصیر، خوارزمی، علم و فرهنگ، دانشگاه اصفهان، تبریز، قزوین، علوم و فنون مازندران، شاهرود، سمنان، باهنر کرمان، دانشگاه آزاد، پیام نور، الزهزا، شیراز، مالک اشتر و ... تدریس می شود. همچنین برخی دانشگاه ها مانند موسسه غیرانتفاعی نور طوبی،موسسه غیرانتفاعی  مجازی ایرانیان و موسسه غیرانتفاعی مهر البرز نیز به صورت مجاری MBA را برگزار می کنند. در کنکور کارشناسی ارشد رشته مدیریت کسب و کار MBA در کنکور سال 1395 بیش از 1200 نفر ظرفیت وجود داشت کهاز این تعداد 395 ظرفیت برای دوره روزانه و 158 ظرفیت برای دوره شبانه در نظر گرفته شد و بخش عمده آن به دوره های آموزش از راه دور نظیر پیام نور و دوره های مجازی اختصاص داشت. 

در کنکور رشته ام.بی.ای MBA سه درس در قالب دو دفترچه مورد سوال قرار می گیرند. دفترچه شماره 1، شامل دروس استعداد و آمادگی تحصیلی ویژه رشته مدیریت یا GMAT، و نیز ریاضیات عمومی 1و2 دوره فنی مهندسی است که هر کدام  در محاسبه رتبه کلی داوطلب ضریب 2 دارند. جیمت با 40سوال و ریاضی 30 سوال دارد و زمان پاسخگویی 180 دقیقه برآورد شده است. دفترچه شماره 2 اما شامل سوالات زبان تخصصی ویژه رشته مدیریت کسب و کار است. 60 سوال و 55 دقیقه که به اندازه یک آزمون تافل دشوار است. پس اگر ریاضی و زبانتان خوب نیست سمت کنکور رشته MBA نیایید و آگاه باشید که بسیاری از فارغ التحصیلان رشته های مهندسی آن هم از دانشگاه های معتبر، رقیب شما در کنکور کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار هستند. با این وجوداگر خیلی به این رشته علاقه دارید بهتر است در دوره های کاربردی ام.بی.ای شرکت نمائید.


» نظر