سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کنکور ام.بی.ای امیرکبیر

5شنبه ، اول آذر امتحان MBA امیرکبیر گرفته شد...

روند آزمون تا حدی با آزمون های گذشته MBA شریف مطابقت نداشت ( و کاملا برخلاف انتظارات بود ) ، شریف تو کنکور های نوبت دوم همیشه زبان بسیار مشکلی میگرفت و جی مت رو خیلی خیلی ساده میگرفت تا کسانی قبول بشن که نه تنها زبان خوبی دارن بلکه باید سابقه کار درخشانی نیز داشته باشن ( چون مصاحبه هم داشت ).

سال پیش سازمان سنجش و صنعتی شریف بر سر این کنکور و شرایط و ضوابطش توافق نکردن و این دوره کلا حذف شد و ظرفیتش اومد تو کنکور کارشناسی ارشد ( با همون شرط خنده دار ! ) ، صنعتی شریف سرخود تو کنکور خودش حذف میکرد و برای این کارش هیج توضیحی نمیداد ، مثلا خیلی راحت کسانی که لیسانس غیر فنی داشتن رو بی هیچ ملاحظه ای حذف میکرد... یکی از دوستان من که لیسانس زبان داشت و سابقه کار خوبی هم داشت فقط به این دلیل که لیسانس غیر فنی بود حذف شده بود ! لذا این روند باعث شد تا شریف اجازه برگزاری این دوره رو دیگه نداشته باشه...

امیرکبیر با رویکرد جدیدتری این کنکور رو گرفت که جای سوالات زیادی داره ! یکی این که سابقه کار ( شرط اصلی که تعداد داوطلب ها رو به شکل چشم گیری کم میکنه) رو قرار نداد . همین باعث شد 4000 الی 12000 نفر شرکت کنن ( والله اینقدر همه ، حرف های متفاوتی زدن من ترجیح میدم بازه ای از شرکت کننده ها انتخاب کنم که بعدا یکی نیاد تو کامنت ها بگه : آقا 4000 تا نبود 7436 نفر بود !!!!! ).

این کار 2 تا استفاده برای امیرکبیر داره ، اول این که درآمد قابل توجهی رو عاید دانشگاه میکنه ! ( 6000 نفر  هر کدوم هم 20000 تومن = 120 میلیون تومان ! ) درسته الان 500 نفر میان کامنت میزارن که آقا این چیزا که پول نیست برای یک دانشگاه ! بنده هم میدونم ، اما نگاه کنین ، یه آزمون میگیرن ، زیاد هم خرج نمیکنن ، 120 میلیون هم استفاده داره ،‏چرا بیان شرط سابقه کار رو بزارن تا این پول بشه 10 میلیون ؟!

دوم اینکه یه تعداد زیادی رو دعوت به مصاحبه میکنن ( مثلا اگه 30 نفر میخوان ، 150 نفر رو ) اونوقت از بین اونا ، کسانی رو که خیلی براشون مناسبه رو انتخاب میکنن ، چه جوری ؟!

خوب وقتی آزمون ساده بوده ، نمره ها خیلی به هم نزدیکه ، مثلا میانگین نفر اول 92.4% ، دوم 91.8% و... نفر 100 هم 82.5% ، خوب حالا بگین مصاحبه یه نمره بین 0 تا 20 داره ، اگه بیان به نفر اول بدن 1 و به نفر 100 بده 19 ، بسیار واضحه که نفر 100 قبول میشه !

ساده گرفتن زبان و سخت گرفته جی مت ،‏منظور این بوده که تا حدی غیر فنی ها حذف بشن...
اگه قبول نشدین زیاد ناراحت نباشین چون وقتی این تعداد شرکت کنن و آزمون ساده باشه خوب معلومه که رقابت فشرده میشه و کوچکترین اشتباهی باعث تغییرات شدید رتبه میشه.

حالا جواب ها بیاد ، اگه کسانی قبول شدن و برای مصاحبه خوانده شدن ، اینجا بگن تا در مورد مصاحبه و سوال ها و جواب های اونم یکمی بحث کنیم...

موفق باشین

کاوه


» نظر

داستان معدل...

خوب باز یکم اطلاعات دقیقتری دادن ! تراز بر حسب دانشگاه صورت میگیره...

احتمالا از تراز منظورشون یه ضریب کوچکتر از 1 باشه که مثلا برای دانشگاه شریف اگه 0.99 باشه برای دانشگاه علم و صنعت 0.92 و برای دانشگاه آزاد ابهر 0.45 ، اونوقت مثلا معدل ها هم سنگ میشه... ( البته از این خبر نصفه و نیمه من اینو برداشت کردم... )

البته این معدل تو کنکور خیلی از رشته اونقدر اهمیت نداره که تو ام.بی.ای داره ! فشردگی و رقابت اونقدر زیاده که سنجش باید مراقب باشه الکی به کسی برتری نده...
اگه ام.بی.ای بخواد با بی برنامگی سازمان سنجش مثل سال پیش باشه کوچکترین برتری باعث جلو افتادن های عظیم میشه... کاش این طرح رو به شکل امتحانی روی چند رشته خاص اعمال میکردن بعد دست به حرکت عمومی میزدن...
به نظرم معدل باید وقتی به کمک بیاد که مثلا 3 نفر واجد شرایط به رشته ام.بی.ای شریف هستن اونوقت اونی بره تو که معدل تراز شده بیشتری داره ! نه همینجوری !!!
همیشه این سوال تو اینجور مواقع تولید میشه که آیا سازمان سنجش با علم کامل از سطح دانشگاه ها  این تراز رو انجام داده ؟ توی هر دانشگاهی از یه رشته به یه رشته دیگه نحوه نمره دادن فرق میکنه !‏ تو دانشگاه ما ، اساتید گروه حسابداری همچین نمره میدادن که فکر میکردی اول ابتداییه ! ولی گروه عمران ما نمره هاش از 15 به زور رد میشد ! اونوقت تراز کردن نسبت به دانشگاه معلوم یعنی چی !!!

رییس سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به اعمال 20 درصدی معدل در آزمون کارشناسی ارشد امسال، گفت: معدل جهت اعمال در آزمون براساس رشته و سطح کیفیت دانشگاهها تراز می‌شود.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر عبدالرسول پورعباس در سی و پنجمین همایش معاونان آموزشی دانشگاههای کشور، با اشاره به حذف طرح «آ.ت.ت»، اظهار کرد: طرح «آ.ت.ت» به دلیل برخی نارسایی‌ها و عدم هماهنگی بین برخی از دانشگاه‌ها حذف شد.

وی با اشاره به تضییع حقوق برخی داوطلبان در این طرح گفت: در طرح «آ.ت.ت» برای برخی از داوطلبان نمراتی از سوی دانشگاه ارسال نشده و نمره این داوطلب صفر رد می‌شد که این مساله باعث ایجاد تغییر و جابه جایی شدیدی در کل دانشگاه‌ها در رشته‌های حقوق، مهندسی الکترونیک و مکانیک شده بود.

رضایت 98 درصدی داوطلبان از ثبت‌نام اینترنتی آزمون

رییس سازمان سنجش در ادامه با اشاره به آزمونها، پرتال آموزشی و بررسی عملکرد وزارت علوم به عنوان بخشی از عمده ترین فعالیت‌های سازمان سنجش، اظهار کرد: از حدود یک سال گذشته تحولاتی اساسی در سازمان سنجش داریم که این امور منجر به آن شد که تمامی فعالیت‌های سازمان از حالت دستی خارج و وارد حالت مکانیزه شود.

به عبارت دیگر در گذشته ثبت‌نام کنکور از اواسط آذر ماه شروع می‌شد و تا تولید فایل برای برگزاری آزمون سراسری 7 تا 8 ماه طول می‌کشید که این مساله فعالیت‌های زیادی را به دانشگاه‌ها و داوطلبان تحمیل می‌کرد.

وی با بیان اینکه طی سال گذشته ثبت‌نام الکترونیکی آزمونهای سازمان سنجش آغاز شد اظهار کرد: در آزمون سراسری سال گذشته حدود 530 هزار نفر به صورت الکترونیکی ثبت نام کردند و در نظر سنجی‌ها مشخص شد که 98 درصد داوطلبان از این مساله رضایت کامل دارند و طی آن بسیاری از فعالیت‌های سازمان سنجش در این راستا حذف شد.

دکتر پورعباس با بیان اینکه در روش دستی اطلاعات داوطلبان در دسترس افراد زیادی قرار می‌گرفت، اظهار کرد: در روش ثبت‌نام الکترونیکی این معضلات نیز برطرف شد و همچنین در راستای برگزاری انتخاب رشته اینترنتی نیز مسافرت‌های درون و برون شهری زیادی از سوی داوطلبان حذف شد و با انجام انتخاب رشته الکترونیکی هوشمند بیش از دو هزار و 800 روستا در کل کشور تحت پوشش سرویس اینترنتی قرار گرفتند که این مساله نیز مزیت‌های زیادی در پی داشته است. همچنین فعالیت‌ موسسات غیر مجاز انتخاب رشته نیز به شدت تحت الشعاع قرار گرفت.

وی با اشاره به سایر مزایای این طرح به همزمان شدن اعلام نتایج دانشگاه‌های آزاد و سراسری اشاره کرد و گفت: ‌براین اساس بلاتکلیفی داوطلبان برطرف شده و همچنین برای اولین بار حدود 98 درصد ظرفیت دانشگاه پیام نور تکمیل شد.

وی همچنین با اشاره به احداث پرتال سازمان سنجش برای ارتباط با دانشگاه‌ها اظهار کرد: بر این اساس امکان آن فراهم شد که دانشگاه‌ها در فرصتی مناسب تر و به طور همزمان از وضعیت دفترچه و ظرفیت‌های خود مطلع شوند.

تناسب‌سازی در پذیرش جنسیتی داوطلبان آزمونها

برخی از جریانات سیاسی نسبت به پذیرش جنسیتی یک جانبه نگری می‌کنند

دکتر پورعباس همچنین با اشاره به تناسب‌سازی در پذیرش جنسیتی داوطلبان آزمونها خاطرنشان کرد: ‌طی سالهای اخیر داوطلبان پسر میل بیشتری برای ورود به دوره‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش پیدا کردند به گونه‌ای که داوطلبان این ‌آزمون به حدود 600 هزار نفر می‌رسد این در حالی است که ظریت این دوره‌ها در کل کشور تنها 60 هزار نفر است که توسعه آنها از ضروریات است.

وی همچنین با بیان اینکه در دانشگاه‌های آزاد، پیام نور، غیردولتی و بخشی از ظرفیتهای دولتی حدود 200 هزار صندلی خالی وجود دارد، اظهار کرد:‌ سعی ما بر این بوده که در بخش دولتی به صورت متناسب و برای رفع نیازهای جامعه دو جنسیت پذیرش داشته باشیم که این مساله در اغلب رشته‌های مهندسی به نفع خانم‌ها و در برخی از رشته‌های تجربی و علوم انسانی به نفع آقایان بوده است، به گونه‌ای که بر این اساس در بخش دولتی 30 درصد ظرفیت پذیرش را برای هر دو جنسیت تضمین کرده بودیم؛ البته این نفع عنوان شده در حد 100 تا 200 نمره در تراز 13 هزار بوده است.

وی با بیان اینکه با وجود مثبت بودن این طرح برخی از جریانات سیاسی یک جانبه نگری می‌کنند اظهار کرد: این مسئله به صلاح جامعه نیست چرا که در حال حاضر تعادل جنسیتی در بسیاری از بخشها به نحو مطلوب رعایت شده است، به گونه‌ای که امسال در کنکور سراسری 64 درصد پذیرش به دختران و 38 درصد به پسران تعلق گرفت ولی با احتساب دانشگاه‌های آزاد و رشته‌های فنی و حرفه‌ای و دوره‌های فراگیر این رقم به 51 درصد برای دختران و 49 درصد برای آقایان تبدیل شد.

کاهش مشکلات خوابگاهی در پی پذیرش بومی آزمون سراسری

دکتر پورعباس همچنین با اشاره به افزایش پذیرش بومی داوطلبان در آزمون‌های سالهای اخیر اظهار کرد: این مساله باعث ایجاد کمترین مشکل در بحث خوابگاه‌ها شده است.

به گونه‌ای که با پذیرش بومی و با تغییرات ایجاد شده 40 درصد ظرفیت رزمندگان که طی سالهای اخیر تکمیل نمی‌شده به دانشجویان آزاد و سپس به ظرفیت‌های بومی استان‌ها تعلق گرفت به گونه‌ای که در برخی استانهای محروم تا 85 درصد ظرفیت پذیرش‌ دانشگاه‌ بومی بوده است.

روند پذیرش دانشجو تا 100 درصد در حال تغییر است

رییس سازمان سنجش با بیان اینکه بر اساس مصوبات اخیر مجلس شورای اسلامی روند پذیرش دانشجو تا 100 درصد در حال تغییر است اظهار کرد: دانشگاه‌ها باید در جهت نقد و بررسی این مسئله به شدت حساس باشند چرا که کیفیت ورودی دانشگاه‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

بر اساس قانون اخیر مجلس موظفیم که از سال 90 دانشجویان را بر اساس سوابق تحصیلی پذیرش کنیم که این رقم در حال حاضر آغاز شده است به گونه‌ای که تاثیر سوابق تحصیلی در سال جاری تا 15 درصد و در سالهای آینده افزایش می‌یابد و در سال 90 تا 100 درصد تنها سوابق تحصیلی برای پذیرش دانشجو اعمال خواهد شد.

به گفته وی دانشگاه‌ها در این راستا باید در عملکرد برگزاری آزمونها در کل کشور نظارت عمده‌ای داشته باشد.

به گزارش ایسنا، دکتر پورعباس همچنین در خاتمه سخنانش نسبت به اقدام دانشگاه‌ها در خصوص ارائه تسهیلاتی به داوطلبان کنکور برای ثبت نام و انتخاب رشته اینترنتی تقدیر کرد و گفت: بر این اساس بسیاری از داوطلبان دانشگاه شهر یا استان خود را برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کردند و همچنین اقدامات سوء استفاده گرانه بسیاری از کافی نت‌ها و موسسات غیر مجاز انتخاب رشته نیز کاهش یافت.

کاوه


» نظر

نحوه تاثیر معدل در کنکور کارشناسی ارشد 87 تصویب شد

رئیس سازمان سنجش از تصویب نحوه اعمال معدل دوره کارشناسی در آزمون کارشناسی ارشد سال 1387 خبر داد.
به گزارش خبرنگار مهر، دکتر عبدالرسول پورعباس صبح امروز در افتتاحیه نشست فوق العاده روسای دانشگاهها با بیان این خبر گفت : جزئیات این مصوبه قابل بیان نیست ولی بر طبق آن 20 درصد معدل کارشناسی با فرمولی مشخص تراز و معدل تراز شده اعمال خواهد شد.

رئیس سازمان سنجش گفت : فرمول جدید، توزیع جمعیتی مناسبتری نسبت به سالهای گذشته به ما ارائه دهد. این فرمول با نظر کارشناسان آمار نزدیک به یکسال است که بر روی آن کار شده و بر روی چهار آزمون گذشته نیز اعمال شده است و در مشاهده نتیجه مساعدی حاصل شده است.

وی در پاسخ به اعتراض برخی روسای دانشگاهها در خصوص افزایش بی رویه ظرفیت برخی رشته ها در برخی دانشگاهها گفت: در رشته های روزانه به جز 5 درصد مازاد ظرفیت شاهد و 7 تا 8 درصد اضافه ظرفیتی که به لحاظ شکست ظرفیتها و یا به دلیل نمره مساوی برخی داوطلبان اضافه می شود و این چند درصد که بر طبق قانون منجر به افزایش ظرفیت می شود، هیچ افزایش ظرفیتی ایجاد نشده است.

به گزارش مهر، رئیس سازمان سنجش با رد شایعه تاثیر نامطلوب اعمال معدل دوره کارشناسی در آزمون مقطع کارشناسی ارشد، گفت: اخبار و شایعات مبنی بر تاثیر نامطلوب معدل دوره کارشناسی در کنکور کارشناسی ارشد کذب است.

وی اضافه کرد : گفته شده است نحوه اعمال معدل در کنکور کارشناسی ارشد 87 حق داوطلبان قوی را برای پذیرش در دانشگاههای مطلوب ضایع خواهد کرد که این خبر، کذب محض است و با توجه به توزیع جمعیتی مناسبی در ارتباط با دانشگاههای صنعتی امیرکبیر و صنعتی شریف وجود دارد، این اخبار کذب است.

 

======

منظورشون رو خوب توضیح نمیدن ! یعنی چی تراز میشه !‏ با چی ؟!‏ با کی ؟!  توی هر رشته این تراز صورت میگیره یا کلا تراز میشه ؟!
دوستان اگه اطلاع دقیق تری دارین بگین...

کاوه


» نظر

مهلت ثبت نام در کنکور کارشناسی ارشد 87 تمدید نمی‌شود

معاون اجرایی سازمان سنجش گفت: با توجه به اینکه امسال مدت زمان بیشتری برای ثبت نام در آزمون کارشناسی ارشد در نظر گرفته شده است، مهلت ثبت نام در آزمون کارشناسی ارشد 87 تمدید نمی شود.
دکتر حسین توکلی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: داوطلبان شرکت در این آزمون می توانند تنها تا ساعت 24 روز 30 آبان ماه اقدام به ثبت نام کنند.

وی اظهار داشت: تا شب گذشته 184 هزار نفر در کنکور کارشناسی ارشد سال آینده ثبت نام کرده اند که پیش بینی می شود 530 هزار داوطلب واقعی در این آزمون شرکت کنند.

===

معلوم نیست جدیه یا نه ! چون هرسال میگن غیر ممکنه بعدش تمدید میکنن !!!!


» نظر

بحث در مورد کم شدن ظرفیت شریف !

این بحث سال پیش هم بود ، مجددا من نظرم رو میدم ، دوستان هم دیدگاه هاشون رو هم بگن...

به نظرم کم شدن ظرفیت شریف خیلی بعیده ، چرا ؟
چون رویکرد سازمان سنجش و دولت به سمتی هست که دانشجویان کارشناسی ارشد زیادتر بشن و از ازدحامشون پشت کنکور کاسته بشه ، حالا چرا یهو بیان ظرفیت این رشته پر طرفدار رو نصف کنن ( تو دوره روزانه ) ؟؟  ( رئیس سازمان سنجش تو ایسنا اعلام کرد که هدف ما اینه که به قبولی های هر سال 10% اضافه کنیم )

بعضی ها میگن ، ظرفیت کم نمیشه ، به نوبت دومی ها داده میشه ! اینم خیلی بعیده ، چون سال پیش قبولی های نوبت دوم تا رتبه های 350 - 400 هم رفته ، حالا لازمه 25 تا دیگه به ظرفیت اینا اضافه بشه ، ایشالله میریم برای رتبه های بالای 2000 !!!!  این کار خیلی لطمه به صنعتی شریف میزنه : 1. دانشجویی قبول میشه که پایه زبانش مطمئنا ضعیفه ( اون رتبه یعنی ضعف اصلی تو زبان ، چون اگه ریاضی نزنه که اصلا مجاز به انتخاب رشته نمیشه ! جی مت هم که زیاد تعیین کننده نیست )  2. دانشجویی وارد میشه که وقت درس خوندن نداره !! فکر کنین طرف وقت برای کنکور نداشته چه برسه به 12 واحد تو هر ترم و درس خوندن شدید توی اون فضای رقاتبی !!! ( دیگه کار کردن روی تز و مقاله دادن پیش کش ! ) 

دلیل دیگه اینه که ساختمان دانشکده مدیریت و اقتصاد شریف داره تکمیل میشه و 2 طبقه به اون اضافه میشه ،‏یعنی فضای آموزشی زیاد میشه ، خوب حالا کسی نمیگه ظرفیت ها زیاد بشه کسی هم همچین انتظاری نداره ، ولی آخه چرا کم کنن ؟!؟!!؟

تو رشته ای که 400 تا عاشق و دل باخته داره ، 1000 نفر برای قبولیش درس خوندن و 2000 نفر اندکی امیدوارن بهش ، یهو 25 تا ظرفیت کم بشه ، فکر کنم شورش رخ بده  !!!!

آخه شما قضاوت کنین ، تو رقابت سال پیش 5% بالا ، پائین تعیین میکرد چه کسی بره شریف چه کسی بره مازندران ، اگه ظرفیت ها کم بشه که دیگه 1% هم اهمیت زیادی پیدا میکنه و اصلا معقول نیست... ( مثل کنکور کارشناسی یه تست عربی = قبول شدن تو عمران خواجه نصیر به جای عمران شریف !!!! )

به عقیده من کلا منتظر افزایش ظرفیت ها باشین تا کاهش اون ، شریف ساختمان رو تکمیل کرد ، اجازه برگزاری دوره دکتری از امسال رو هم گرفت ، امیرکبیر هم نم نم داره وارد میشه ، علم  و فرهنگ هم امسال مطمئنا با حداقل 30 نفر ظرفیت حاضر میشه ،‏ دانشگاه تهران هم با توجه به اینکه دانشجو ها رو 2 قسمت کرده ( فنی و دانشکده مدیریت ) امسال احتمالا یه افزایش ظرفیت قابل توجه بده...
دیگه نگران چی هستین !؟!؟!  جدا میگم هرکی 4 ماه جدی بخونه (‏بیشتر ریاضی ، بعد زبان ) ، راحت روی شریف و تهران حساب کنه...

در مورد 50 نفر شبانه که با اون شرط جالب امسال گرفتن ( شریف ) ، به نظرم اون شرط رو هم یه فکری به حالش بکنن ، چون احتمالا ورودی های شبانه امسال به جز تعداد اندکی ما بقی زیاد مطلوب نباشن و دانشکده یه فکری به حال این شرط هم بکنه...

پیروز و سربلند باشین
کاوه


» نظر

سنجش اعلام کرد : اصلاح دفترچه ثبت نام کارشناسی ارشد !!

سازمان سنجش آموزش کشور پیرو انتشار دفترچه راهنمای شرکت در آزمون ورودی تحصیلات تکمیلی (دوره‌های کارشناسی ارشد ناپیوسته داخل) سال 1387 بدین‌وسیله به اطلاع متقاضیان شرکت در آزمون مذکور می‌رساند که اصلاحاتی به شرح ذیل در دفترچه راهنمای شماره یک انجام شده است.

الف ـ مقررات وظیفه عمومی:
بند 3ـ2ـ شرایط مربوط به مقررات وظیفه عمومی که در صفحه 4 دفترچه راهنمای شرکت در آزمون مذکور درج گردیده است به شرح ذیل اصلاح می‌گردد.

براساس اعلام رسمی سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی، داوطلب مرد لازم است یکی از شرایط زیر را دارا باشد:

(1) کارت پایان خدمت.
(2) کارت معافیت کفالت یا پزشکی دایم و یا کارت معافیت دایم زمان صلح با فرم کامپیوتری.
(3) متولد سال 1354 و قبل از آن. (تبصره: فارغ‌التحصیلان رشته‌های گروه پزشکی و رشته دامپزشکی متولد سال 1344 و یا قبل از آن)
(4) داشتن دفترچه آماده به خدمت بدون مهر غیبت که مهلت اعزام مندرج در آن در زمان ثبت‌نام سپری نشده باشد.

تبصره 1ـ پذیرفته‌شدگانی که به هنگام ثبت‌نام در دانشگاه مدت 6 ماه از تاریخ فراغت از تحصیل آنان در دوره کارشناسی سپری نشده باشد نیازی به ارائه برگ اعزام به خدمت ندارند.

تبصره 2ـ این افراد لازم است در تاریخی که توسط سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی اعلام می‌شود به خدمت اعزام شوند. بدیهی است در صورت پذیرفته شدن و دارا بودن سایر شرایط و ضوابط، در هر مرحله‌ای از خدمت وظیفه ترخیص خواهند شد. در غیراین‌صورت غایب محسوب شده و قبولی آنان «کان‌لم‌یکن» تلقی می‌گردد.

(5) فارغ‌التحصیلان دوره کارشناسی و یا کارشناسی ارشد متعهد خدمت سازمانها و یا وزارتخانه‌ها با ارائه گواهی از ارگان مربوط مبنی بر این که دوران خدمت وظیفه آنان یا طرح تعهد خدمت آنان به سازمان و یا وزارتخانه مربوط تا 31/6/1387 به پایان برسد.

تبصره ـ ثبت‌نام و شرکت مشمولین وظیفه عمومی متعهد خدمت در وزارت آموزش و پرورش در مقطع کارشناسی (لیسانس) و با رعایت قوانین موضوعه، در صورت موافقت وزارتخانه ذیربط ضمن منفک شدن از انجام تعهد و شروع مجدد آن پس از پایان تحصیل برای رشته مورد نیاز وزارت مذکور بلامانع است.

(6) دانشجوی سال آخر که تا تاریخ 31/6/1387 فارغ‌التحصیل شود.

(7) پرسنل شاغل رسمی در نیروهای نظامی و انتظامی جمهوری اسلامی ایران با ارائه گواهی موافقت از یگان مربوطه.

(8) طلبه دارنده مدرک لیسانس (کارشناسی) مورد تأیید، به شرطی که شورای مدیریت حوزه علمیه قم تأیید نماید که معافیت تحصیلی وی در حوزه، پوششی برای تحصیل در دانشگاه نیست و طلبه قادر است ضمن اشتغال به تحصیل در حوزه، به موازات آن در دانشگاه نیز تحصیل کند، با همان معافیت تحصیلی حوزه، اشتغال به تحصیل وی در دانشگاه بلامانع است. بدیهی است هر موقع حوزه علمیه معافیت تحصیلی طلبه‌ای را خاتمه یافته اعلام کند، مشمول دیگر نمی‌تواند به عنوان دانشجو از معافیت تحصیلی دانشگاه استفاده نماید و باید به خدمت اعزام شود.

تبصره ـ افراد مشمول بند 8 فوق قبل از ثبت‌نام در آزمون باید موافقتنامه مذکور را دریافت دارند و به هنگام قبولی در دانشگاه ارائه نمایند.

(9) فارغ‌التحصیلان دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد که حداکثر تا 31/6/1387 دوران خدمت وظیفه آنان به پایان برسد با ارائه کارت پایان خدمت به هنگام قبولی در دانشگاه.

تبصره ـ فارغ‌التحصیلان دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد که حداکثر تا 30/11/1387 دوران خدمت آنان به پایان برسد منحصراً می‌توانند کد رشته محل‌های نیمسال دوم را (در صورت موجود) انتخاب نمایند.


» نظر

مؤسسات کنکور کارشناسی ارشد

همانطور که حتما همه دوستان از طرق مختلف شاهد تبلیغات وسیع مؤسساتی بوده اند که ادعا می کنند باعث قبولی شما در کنکور خواهند شد، بازار خیلی خوبی برای خود دست و پا کرده و تقریبا برای یک زیر مجموعه 90 درصدی از داوطلبان قبولی در کنکور را مساوی استفاده از یکی از خدمات این مؤسسات قرار داده اند. البته 10 درصد از داوطلبان هنوز هستند که با تکیه بر تواناییها و پشتکار خود قدم به عرصه رقابت می گذارند. مسلما نمی توان منکر کامل سودمندی هیچ پدیده ای شد و ممکن است افراد خاصی در شرایط خاص ازین مؤسسات بهره مند شده و مزیت رقابتی بالائی پیدا کنند و در کنکور هم رتبه بسیار خوبی کسب نمایند. اما سؤالی که مطرح است اینست: آیا این مؤسسات معجزه گرند؟ و آیا صرف هزینه نسبتا هنگفت و شرکت در طرحهای یک یا چند مؤسسه باعث موفقیت در آزمون ارشد خواهد شد؟
پاسخ به این سؤال بررسیهای علمی و میدانی زیادی طلب می کند، اما یک راه میتواند بررسی آمار و نتایجی باشد که خود مؤسسات اعلام میکنند. مثلا فلان مؤسسه اعلام میکند 80 رتبه تک رقمی داشته و یا 80 درصد داوطلبانی که در آن مؤسسه ثبت نام کرده اند موفق بوده اند. (اعداد به عنوان مثال می باشد). یک راه دیگر پرسش از کسانی است که این راه را رفته اند و دارای تجربه استفاده از خدمات این مؤسسات می باشند.
اما اگر حتی از هر دو روش به پاسح مثبت برای سؤال بالا برسیم باز نمیتوان تاثیر گذاری این مؤسسات را زیر سؤال نبرد. مسئله اینجاست که تقریبا این مؤسسات حالت بنگاه اقتصادی پیدا کرده و از روشها و استراتژیهای افزایش سوددهی این بنگاهها استفاده می نمایند که اتفاقا در این زمینه موفق بوده اند. در این میان به کیفیت آموزش و خدماتی که در ازای دریافت مبلغی مشخص ارائه میدهند توجه چندانی نمیشود.
به عنوان مثال یکی ازین مؤسسات دست به ابتکار جالبی زده است. این مؤسسه در دانشگاههای معتبر آگهی زده که n نفر اول دانشجویان کارشناسی هر رشته می توانند بصورت رایگان از یکی از خدمات این مؤسسه استفاده کنند. یعنی سعی در جذب داوطلبانی دارد که احتمال قبولی آنها و کسب رتبه تک رقمی در کنکور تقریبا بالای 90 درصد است. بعبارتی به احتمال خیلی زیاد رتبه های تک رقمی (یا دو رقمی) کنکور هر سال از همین نفرات برتر دوره کارشناسی می باشند که با دیدن این تبلیغ به احتمال زیاد در این مؤسسه ثبت نام هم نموده اند و البته چه از خدمات این مؤسسه استفاده می کردند و جه استفاده نمی کردند همان موفقیت را با احتمال زیاد به دست می آورند. نتیجه؟ مؤسسه اعلام می کند بیش از 80 دردصد رتبه های تک رقمی از مؤسسه ما استفاده نموده اند! و این بهترین تبلیغ برای کسانی است که دستیابی به این موفقیت برایشان بصورت یک نیاز درآمده و به دنبال روشهایی بجز تکیه بر استعداد و تلاش خود هستند تا این رؤیای خود را تعبیر کنند.
مؤید این موضوع بررسی مصاحبه هایی است که خود مؤسسات با همین رتبه های برتر انجام داده اند و اکثر آنها ادعایی مبنی بر تاثیر قابل توجه مؤسسه در قبولی و کسب رتبه ممتاز آنها نداشته اند بلکه اغلب عنوان کرده اند استفاده از این خدمات تاثیر 10 تا 30 درصدی داشته است که البته این در شرایطی است که کاملا بی طرف و نه تحت تاثیر برخی مسائل (مانند نفرات برگزیده کنکور امسال که موفقیت خود را مرهون مؤسسات مختلفی می دانند!) اعلام نظر نموده اند.
در هر صورت همین تکنیک بازاریابی! کار خود را می کند و پس از مدتی به جای اینکه آنها دنبال داوطلبان باشند، داوطلبان باید خوش شانس باشند تا بتوانند در یکی از کلاسهای این مؤسسات شرکت کنند و قبولی خود را تضمین نمایند! در این میان علاوه بر استفاده از داوطلبین برتر استفاده از اساتید برتر! (که برتر بودن آنها معلوم نیست به چه وسیله ای سنجیده شده است!) مزید بر علت می گردد.
در اینجا باز هم لازم است تکرار شود نمیتوان منکر خدمات شایسته برخی ازین موسسات شد، اما نگاه اقتصادی و بعبارتی نبود نظارت مؤثر در جلوگیری از نهادینه شدن این نگاه در اینگونه مؤسسات، نمیتواند دورنمای مطلوبی از این پدیده آموزشی (که البته به پدیده های اقتصادی و فرهنگی هم تبدیل شده اند) ترسیم نماید.

» نظر

خبرهای توپ !

شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم در جدیدترین مصوبات خود با ایجاد رشته‌های تحصیلی مهندسی برق ـ قدرت در دانشگاه شهید چمران و ریاضی ـ گرایش‌های جبر و آنالیز در دانشگاه زنجان در مقطع دکتری و به صورت یکبار پذیرش دانشجو موافقت کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر، در این شورا همچنین ایجاد رشته‌های مهندسی برق ـ الکترونیک، در دانشگاه شهید چمران، ریاضی محض در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، علوم کامپیوتر ـ‌ گرایش نظریه محاسبه در دانشگاه تربیت مدرس، برق گرایش قدرت در دانشگاه شهید باهنر کرمان و مدیریت MBA در دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی ارشد و به صورت یک بار پذیرش دانشجو تصویب شد.

در مقطع کارشناسی نیز رشته‌های آمار، مهندسی شیمی ـ گرایش پتروشیمی، مهندسی فناوری اطلاعات(IT)، مهندسی معدن با گرایش استخراج معدن و مهندسی صنایع با گرایش تولید صنعتی ـ مهندسی راه‌آهن به ترتیب در دانشگاههای زنجان، خلیج فارس، ایلام، صنعتی بیرجند و اصفهان به صورت یک بار پذیرش دانشجو مورد موافقت شورای گسترش آموزشی عالی قرار گرفت.

همچنین این شورا ایجاد رشته آموزش و پرورش ابتدایی و آموزشی ریاضی در مقطع کارشناسی ناپیوسته در مرکز تربیت معلم رسالت زاهدان، و رشته‌های آموزش زبان انگلیسی و آموزش ریاضی در مرکز تربیت معلم سلمان فارسی (وابسته به وزارت آموزش و پرورش) آموزش هنرهای تجسمی، کودکان استثنایی و متصدی امور آموزشی در مرکز تربیت معلم فردوسی(وابسته وزارت آموزش و پرورش) در مقطع کاردانی و به صورت یک بار پذیرش دانشجو تصویب کرد.

 

امیدوارم منظور شورای ..... ( اسمش طولانی بود ! ) کنکور ارشد امسال باشه ، نه این آزمونی که امیرکبیر میخواد تو آذر بگیره...

کاوه


» نظر

درخشش استاد ایرانی دانشگاه نوادا در عرصه مدیریت اجرایی کشور آمری

برنامه MBA (مدیریت اجرایی) دانشگاه نوادای آمریکا به ریاست کامبیز رفیعی از اساتید برجسته ایرانی این دانشگاه به عنوان هفدهمین برنامه MBA طراز اول آمریکا معرفی شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، این گزینش از سوی هفته نامه معتبر Business Week Magazine در آمریکا صورت گرفته است.

در این فهرست به نام کامبیز رفیعی به عنوان ریاست برنامه MBA دانشگاه نوادا و خدماتی که در این عرصه داشته، اشاره ویژه شده است.

در گزارش ویژه ای که سایت دانشگاه نوادا در صفحه نخست خود منتشر کرده است به نقل از رفیعی آمده است : رتبه بندی برنامه MBA دانشگاه نوادا به خوبی گویای کیفیت بالای برنامه های درسی دانشگاه و تدریس برتر اعضای هیات علمی آن است.

به گزارش مهر، هفته نامه معتبر Business Week Magazine این رتبه بندی را بر اساس اطلاعات جمع آوری شده از 340 برنامه پاره وقت MBA از سراسر کالج ها و دانشگاههای آمریکا ارایه کرده است.


» نظر

نظر من

خوب ، بعد از دیدن دفترچه من به یک نتیجه رسیدم که دوست دارم با دوستان به اشتراک بزارم و نظرتون رو بدونم ....

سال پیش ، تو منابع کنکور MBA درس آخر نوشته شده بود  ( زبان عمومی و تخصصی ، مخصوص داوطلبان ام.بی.ای که به صورت جداگانه گرفته میشود )
که این سوال مطرح میشد که بالاخره ، آزمون زبان ام.بی.ای جداست یا اینکه دفترچه دومی در کاره ؟!

سر جلسه متوجه شدیم که منظور از اون جمله نصفه و نیمه یعنی ،‏ یه دفترچه جداگانه که 100 سوال داره و 90 دقیقه وقت !

امسال ، جالبتر شده ، درس دوم نوشته شده زبان تخصصی ام.بی.ای !
این موضوع ، اینو نشون میده که احتمالا دیگه 2 دفترچه ای نیست کنکور و زمانش همون 3 ساعت خواهد بود ، داوطلبای ام.بی.ای به 100 سوال زبان تو همون وقت عادی جواب میدن...

نتایج :
اثر زبان کم میشه ، چون نه تنها ضریبش 1 هست ، بلکه بچه ها وقت رو ،‏روی ریاضی و جی مت میزارن و بیخیال زبان میشن ( اونم اون زبان سال پیش که جدا سخت بود ، به نظر من )
احتمالا تعداد سوالات کمتر بشه ، مثلا بشه 50 تا سوال ، چون دیگه خیلی غیر منطقیه که 100 سوال زبان و 30 سوال ریاضی و 40 سوال جی مت ،‏تو 180 دقیقه وقت !!! میشه سوالی 65 ثانیه ! ( البته اگه دیدگاه کنکور کارشناسی رو بهش بدیم معقوله ! هر سوال 1 دقیقه ، اما برای ارشد زمان نسبتا کمیه )

در کل اگه فرضیه بالا درست باشه ، رقابت امسال بهتر میشه و کنکور شکل منطقی تری رو خواهد داشت ، چون دیگه به شکل اختصاصی سطح زبان یک نفر تست نمیشه و 90 دقیقه برای تست سطح زبان وقت داده نمیشه ، لذا احتمالا رقابتی راحت تر امسال باشه ! ( تبدیل کنکور 4.5 ساعته به 3 ساعته خیلی منطقیه و معقوله)
با توجه به فرضیه بالا ، امسال ریاضی باز اثر خیلی تعیین کننده ای خواهد داشت.

به عنوان نتیجه آخر ، با این روند ، ریاضی امسال پیش بینی میشه خیلی سخت تر از پارسال باشه ، تا داوطلبا رو مجبور کنه که وقت کافی روی زبان بزارن و فقط با ریاضی قبول نشن...

البته این نظر منه ، امیدوارم دوستان هم نقطه نظرشون رو تو کامنت ها بزارن...

کاوه


» نظر
<      1   2   3   4      >